Dar Gdańska dla Krakowa

Dar Gdańska dla Krakowa Dorota Nieznalska
Dar Gdańska dla Krakowa Dorota Nieznalska
Dar Gdańska dla Krakowa Dorota Nieznalska
Dar Gdańska dla Krakowa Dorota Nieznalska
Dar Gdańska dla Krakowa Dorota Nieznalska
Dar Gdańska dla Krakowa Dorota Nieznalska
Dar Gdańska dla Krakowa Dorota Nieznalska
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
fot. Dariusz Sitek
ArrowArrow
Slider
tytuł:

Dar Gdańska dla Krakowa

rok: 2017
wymiary: 260/230/160 cm
technika: obiekt - realizacja w przestrzeni publicznej
w kolekcji: MOCAK, Muzeum Sztuki Współczesnej, Kraków
opis: Inspiracją do powstania projektu jest postać Lecha Wałęsy, jego niewątpliwa rola, znaczenie w historycznym akcie obalenia komunizmu. Projekt stanowi również gest usankcjonowania tego znaczenia. Autorska propozycja wpisuje się w ideę anty-pomnika.

Proponuję wykonanie fragmentu legendarnego muru, który w sierpniu’80 przeskoczył Lech Wałęsa w celu przystąpienia do strajków. Research, który dokonałam lokuje to kluczowe wydarzenie do sfery mitu/legendy. Sam Wałęsa obecnie nie jest pewny czy przeskoczył mur, czy bramę oraz w którym miejscu to uczynił. Faktem jest, że w tym dniu kiedy spóźnił się na rozpoczęcie strajków, wszystkie bramy Stoczni były już zamknięte z powodu zbiorowej okupacji zakładu pracy. Przypomnę, że po słynnym skoku na teren Stoczni Gdańskiej im. Lenina, w czwartek 14 sierpnia 1980 r., ok. godz. 11.00, Wałęsa dołączył do Komitetu Strajkowego. Zaczęto spisywać 21 postulatów, jako podstawę do rozmów strajkujących z władzą. Projekt mojej wersji legendarnego muru, który pragnę podarować Miastu Kraków, jak się okazało miał już kilka swoich odsłon, min. w 2009 r. w Berlinie – jako „dar Polski dla Niemiec”, „na tle ścian Reichstagu stanął trzymetrowy przywieziony z Gdańska ceglany mur – kiedyś fragment ogrodzenia stoczni”. „Oryginalny” fragment stał kilka lat przy budynku NSZZ Solidarność, do czasu, kiedy w 2014 r.: ”w wyniku kolizji drogowej zniszczeniu uległ zabytkowy mur, przez który przeskoczył swego czasu Lech Wałęsa”. Niebawem szybko został odbudowany. Charakterystyczne jest, że wszystkie fragmenty cennych murów opisane zostały jako oryginalne. Ta sama zasada dotyczy realizowania większości elementów ekspozycji wystaw stałych w muzeach powstałych w ostatnich latach na terenie Polski. Kopiowanie, odtwarzanie, preparowanie, mnożenie artefaktów przypominających oryginały lub wręcz opisywanie jako oryginalne, stało się polską metodą konstruowania współczesnych mitów i własnych historycznych wersji.

 

© Dorota Nieznalska 2009 - 2018 | polityka prywatności

wdrożenie strony www: Brandrei.com