Przeszłość, która nie chce przeminąć

previous arrowprevious arrow
Przeszłość, która nie chce przeminąć  Dorota Nieznalska
Przeszłość, która nie chce przeminąć Dorota Nieznalska
Przeszłość, która nie chce przeminąć Dorota Nieznalska
Przeszłość, która nie chce przeminąć Dorota Nieznalska
46.przeszłość która, a
46.przeszlosc-ktora,-b2
46.przeszlosc-ktora,-c2
46.przeszlosc-ktora,-d2
next arrownext arrow
 
46.przeszłość która, a
46.przeszlosc-ktora,-b2
46.przeszlosc-ktora,-c2
46.przeszlosc-ktora,-d2
previous arrow
next arrow
tytuł:

Przeszłość, która nie chce przeminąć
deklamacja tekstu Ernsta Noltego, pt.: O przeszłości, która nie chce przeminąć, w wykonaniu Jürgena Kaumköttera, archiwalna fotografia – Willy Brandt pod Pomnikiem Bohaterów Getta podczas wizyty w Warszawie 7 grudnia 1970, bpk – Bildagentur für Kunst, Kultur und Geschichte

rok: 2015
wymiary: 500/280/280 cm
technika: instalacja z dźwiękiem
opis: Instalacja to specjalnie zaprojektowana, niewielka przestrzeń, gdzie umieszczona została kopia archiwalnej fotografii w oprawie oraz dźwięk nagrany współcześnie. Fotografia, pozyskana z  bpk Photo Agency - przedstawia moment uklęknięcia Willy’ego Brandta (niem. Kniefall von Warschau) – jako historyczny gest kanclerza Republiki Federalnej Niemiec pod  Pomnikiem Bohaterów Getta podczas wizyty w Warszawie 7 grudnia 1970, będącej pierwszą oficjalną wizytą kanclerza Niemiec Zachodnich w powojennej Polsce. Drugim elementem pracy  jest nagrany wcześniej  i odtwarzany z głośników podczas wystawy dźwięk – fragmenty tekstu historyka Ernsta Noltego. Tytuł pracy odnosi się do słynnego artykułu Ernsta Noltego, Vergangenheit, die nicht vergehen will (O przeszłości, która nie chce przeminąć) opublikowanego we  Frankfurter Allgemeine Zeitung, 6 czerwca 1986 r.

Instalacja z dźwiękiem odnosi się do idei pojednania, przebaczenia w kontekście zaistniałych zbrodni wojennych, winy. Wyjątkowy był w tym wypadku gest Willy’ego Brandta, wykraczający poza zachowania określone protokołem, zinterpretowany został jako publiczne wyznanie winy i uznanie moralnej odpowiedzialności w imieniu narodu niemieckiego wobec pomordowanych Żydów, jak i  hołd oddany wszystkim pomordowanym przez reżim hitlerowski. Wizualne przywołanie tego symbolicznego gestu, poprzez archiwalną fotografię stanowi bardzo ważny element instalacji, jako moment zwrotny w polityce pamięci, strategii wybaczania, pojednania, etyki.

 

© Dorota Nieznalska 2009 - 2024 | polityka prywatności

wdrożenie strony www: finemarketing.pl